Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
1) wyposażenie nieruchomości w pojemniki i worki do zbierania odpadów komunalnych;
2) prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, z wydzieleniem następujących frakcji odpadów:
a) papier i tektura, czasopisma, gazety, itp., w tym opakowania;b) szkło i odpady opakowaniowe ze szkła bezbarwnego i kolorowego;c) tworzywa sztuczne, w tym opakowania oraz opakowania wielomateriałowe i typu tetrapak;d) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji i odpady zielone;e) metal, w tym odpady opakowaniowe;f) meble i inne odpady wielkogabarytowe;g) odpady remontowo - budowlane i rozbiórkowe;h) przeterminowane leki i opakowania po lekach;i) chemikalia i opakowania po chemikaliach, w tym farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itp.;j) zużyte baterie i akumulatory;k) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;l) wszelkiego rodzaju lampy żarowe, halogenowe, świetlówki;m) zużyte opony;
3) przekazywanie selektywnie zebranych odpadów komunalnych przedsiębiorcy lub bezpośrednio do punktu selektywnego zbierania odpadów;
4) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego oraz z chodników przylegających bezpośrednio do nieruchomości;
5) usuwanie błota, śniegu, lodu powinno odbywać się niezwłocznie po ich wystąpieniu, natomiast innych zanieczyszczeń w miarę potrzeb;
6) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a w przypadkach określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości.
Jako właściciele bądź zarządcy nieruchomości, pamiętajmy o sumiennym wypełnianiu naszych obowiązków. Konsekwencje ich zaniedbania mogą okazać się bowiem przykre i… kosztowne. Zgodnie z art. 117 ust. 1 kodeksu wykroczeń: Kto, mając obowiązek utrzymania czystości i porządku w obrębie nieruchomości, nie wykonuje swoich obowiązków lub nie stosuje się do wskazań i nakazów wydanych przez właściwe organy (…), podlega karze grzywny do 1 500 złotych albo karze nagany. Mandat może nałożyć zarówno policja jak i urząd miejski.
Obowiązek numeracji nieruchomości oraz posiadania skrzynki pocztowej
Obowiązkiem nie tylko właścicieli budynków, ale także właścicieli ogrodzonych działek niezabudowanych, jest umieszczanie na nieruchomości, w widocznym miejscu, tabliczek z numerem porządkowym nieruchomości oraz utrzymywanie ich w należytym stanie. Właściciel lub zarządca nieruchomości są obowiązani terminie dwóch tygodni od otrzymania zawiadomienia o oznaczeniu nieruchomości numerem porządkowym, umieścić (na budynku lub ogrodzeniu) w widocznym miejscu tabliczkę z wyraźnym numerem nieruchomości.
Sposób ustalania numerów porządkowych oraz oznaczania nimi nieruchomości, uwzględniając w szczególności, że oznaczenie nieruchomości numerem porządkowym następuje z urzędu lub na wniosek właściciela nieruchomości określony został w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 28 października 2004 r. w sprawie numeracji porządkowej nieruchomości (Dz. U. Nr 243, poz. 2432).(Dz. U. z dnia 15 listopada 2004 r.).
Wynikają z niego następujące zasady:
- W miastach oraz innych miejscowościach, numery porządkowe nieruchomości ustala się odrębnie dla każdej ulicy i każdego placu.
- Dla miejscowości nieposiadających ulic lub placów albo posiadających ulice lub place bez nazw ustala się jedną numerację porządkową nieruchomości.
- Jeżeli w miejscowości tylko część nieruchomości przylega do ulic lub placów z nazwami, stosuje się do nich zasadę opisana w pkt 1, a dla wszystkich nieruchomości przylegających do ulic lub placów bez nazw albo nieprzylegających do nich ustala się odrębną numerację.
- Dla wsi i związanych z nią osad, kolonii, przysiółków i ich części można wprowadzić wspólną numerację porządkową nieruchomości, o ile stanowią jeden obręb ewidencji gruntów i budynków.
- Każda nieruchomość powinna mieć jeden numer porządkowy. Tym samym numerem porządkowym oznacza się również budynki położone na nieruchomości, nawet jeżeli stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Z tym zastrzeżeniem, że:
- nieruchomość, na której znajduje się więcej niż jeden budynek położony frontem do ulicy, oznacza się numerem porządkowym złożonym z kilku kolejnych numerów, stosownie do liczby istniejących na tej nieruchomości budynków położonych frontem do ulicy, a w przypadku gdy kolejnych numerów jest więcej niż trzy, podaje się numer najniższy i najwyższy, oddzielone myślnikiem, przy czym budynki oznacza się kolejnymi numerami, które składają się na numer nieruchomości,
- jeżeli budynek został wybudowany na gruntach wchodzących w skład dwóch lub więcej nieruchomości, budynek ten oznacza się numerem porządkowym złożonym z kilku kolejnych numerów, stosownie do liczby nieruchomości oznaczonych uprzednio odrębnymi numerami porządkowymi,
- dwie lub większą liczbę nieruchomości przylegających do siebie i wykorzystywanych jako jedna całość gospodarcza przez zakład przemysłowy lub usługowy, gospodarstwo rolne lub leśne albo stanowiących pracownicze ogrody działkowe lub teren zabudowany domami campingowymi pod wspólnym zarządem oznacza się jednym numerem porządkowym, złożonym z kilku kolejnych numerów, stosownie do liczby nieruchomości oznaczonych uprzednio odrębnymi numerami porządkowymi,
- Jeżeli na nieruchomości oprócz budynku przylegającego do ulicy znajduje się jeden lub większa liczba budynków położonych w głębi nieruchomości, wówczas budynki te oznacza się numerem porządkowym, który ma cała nieruchomość, z dodatkowym oznaczeniem kolejnymi wielkimi literami alfabetu łacińskiego, z wyłączeniem liter właściwych wyłącznie językowi polskiemu. Ale zasady tej nie stosuje się do budynków z pomieszczeniami nieprzeznaczonymi na stały pobyt ludzi, w szczególności budynków gospodarczych oraz magazynowych. Budynki te można w opisany sposób oznaczyć numerem porządkowym ale dopiero na wniosek właściciela nieruchomości.
- W przypadku podziału nieruchomości na dwie albo więcej nieruchomości przylegających do ulicy, można wprowadzić do istniejącej już numeracji dodatkowe oznaczenie dla poszczególnych nowo utworzonych nieruchomości, poprzez dodanie do istniejących numerów małych liter alfabetu łacińskiego, z wyłączeniem liter właściwych wyłącznie językowi polskiemu.
- W przypadku podziału nieruchomości albo scalenia i podziału nieruchomości, a także w przypadku, gdy podział albo scalenie i podział nieruchomości sąsiedniej uzasadniają potrzebę wprowadzenia nowej numeracji, ustala się nową numerację porządkową nieruchomości.
9. Nieruchomości przylegające do ulic lub placów oznacza się kolejnymi numerami porządkowymi, w sposób stosowany już w danej miejscowości. W innych przypadkach stosuje się następujący sposób oznaczania nieruchomości:
- numery porządkowe nieruchomości wzdłuż ulic głównych powinny wzrastać w kierunku od centrum miasta ku jego granicom albo z południa na północ oraz ze wschodu na zachód,
- numery porządkowe nieruchomości wzdłuż ulic bocznych powinny wzrastać, poczynając od głównej ulicy w kierunku granic miasta,
- nieruchomości po lewej stronie ulicy w kierunku zwiększających się numerów oznacza się numerami nieparzystymi, a po prawej stronie parzystymi,
- nieruchomości przylegające do placów powinny mieć numerację ciągłą, która powinna wzrastać, poczynając od naroża placu przy głównej ulicy, zgodnie z kierunkiem obrotu wskazówek zegara,
- jeżeli plac powstaje z rozszerzenia lub skrzyżowania ulic, nieruchomości położone przy placu oznacza się kolejno numerami porządkowymi jednej z ulic przechodzącej przez plac.
- Nieruchomości przylegające do dwóch lub większej liczby ulic lub placów oznacza się numerami porządkowymi od jednej z przylegających ulic. A jeżeli oprócz budynku przylegającego bezpośrednio do ulicy znajduje się jeden lub większa liczba budynków położonych w głębi nieruchomości, wówczas budynki te oznacza się numerem porządkowym w sposób określony w pkt 6.
W przypadku gdy oznaczenie nieruchomości numerem porządkowym następuje z urzędu, o fakcie oznaczenia nieruchomości numerem porządkowym zawiadamia się pisemnie właściciela (współwłaścicieli) ujawnionego w ewidencji gruntów i budynków (katastrze nieruchomości), a w przypadku braku takiego właściciela - inną osobę lub osoby ujawnione w tej ewidencji.
Jeżeli oznaczenie nieruchomości numerem porządkowym następuje na wniosek właściciela lub osoby faktycznie władającej nieruchomością, o fakcie oznaczenia nieruchomości numerem porządkowym zawiadamia się pisemnie wnioskodawcę.
Oznaczania numerami porządkowymi nieruchomości na terenach zamkniętych dokonuje się w porozumieniu z zarządcami tych terenów.
Zawiadomienie właściciela nieruchomości o nadaniu jej numeru porządkowego ma charakter czynności materialno-technicznej, zatem właściciel nie może nie uznawać nadanego numeru porządkowego lub twierdzić, że jest on inny (por. decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z 18 stycznia 2007 r., SKO4104/1/06/07).
Nie oznacza to jednak, że w przypadku zawiadomienia o nadaniu nieruchomości z urzędu numeru porządkowego właściciel nieruchomości jest w ogóle pozbawiony środków ochrony prawnej. Zawiadomienie to bowiem, jako czynność materialno-techniczna jest jedną z form działalności organów administracji publicznej poddanych kontroli sądowej. Zatem, odpowiednio do art. 3 § 2 pkt 4 w związku z art. 50 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, na tego typu czynności przysługuje skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Skargę taką można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu do usunięcia naruszenia prawa - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności. Właściwym do rozstrzygnięcia w kwestii wezwania do usunięcia naruszenia prawa jest organ, który podjął kwestionowaną czynność (w tym przypadku wójt, burmistrz lub prezydent miasta).
Tabliczka z numerem porządkowym nieruchomości powinna być umieszczona w widocznym miejscu (na budynku lub na ogrodzeniu nieruchomości). Jeżeli budynek jest położony w głębi nieruchomości, która jest ogrodzona od ulicy, tabliczkę z numerem porządkowym nieruchomości umieszcza się również na ogrodzeniu. Jak wynika z innych przepisów, tabliczka a numerem porządkowym powinna być też oświetlona.
W miejscowościach posiadających ulice lub place z nazwami - na tabliczce z numerem porządkowym nieruchomości powinna być podana również nazwa ulicy lub placu, a w miejscowościach bez ulic lub placów albo posiadających ulice lub place bez nazw - nazwa miejscowości.
Za niedopełnienie opisanych wyżej wymagań grożą określone kary.
Zgodnie z art. 64 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 109, poz. 756, z późn. zm.), kto będąc właścicielem, zarządcą, dozorcą lub użytkownikiem nieruchomości, nie dopełnia obowiązku umieszczenia w odpowiednim miejscu albo utrzymania w należytym stanie tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości, podlega karze grzywny do 250 złotych albo karze nagany. Tej samej karze podlega, kto nie dopełnia obowiązku oświetlenia tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości.
Natomiast (zgodnie z art. 143 § 1 Kodeksu wykroczeń) kto ze złośliwości lub swawoli utrudnia lub uniemożliwia korzystanie z urządzeń przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności uszkadza lub usuwa oznaczenie nazwy miejscowości, ulicy, placu lub nieruchomości podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
Dla potrzeb stosowania przepisów dotyczących oznaczania nieruchomości numerami porządkowymi stosuje się pojęcie nieruchomości jakim posługuje się Kodeks cywilny (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 maja 2007 r. (IV SA/Wa 398/07, LEX nr 347017).
Od 1 stycznia 2013 zgodnie z nowym prawem pocztowym, każdy właściciel nieruchomości musi posiadać skrzynkę pocztową. Nowe prawo przewiduje od 50 do 10 000 zł kary za brak skrzynki na listy czy nawet za brak dostępu do niej. Obowiązek umieszczania skrzynek pocztowych dotyczy zarówno właścicieli budynków jednorodzinnych, jak i wielorodzinnych.