W niedzielę 31 maja, w świetlicy wiejskiej w Bolewicach odbyło się
zebranie mieszkańców sołectwa, mające na celu zaopiniowanie wniosku
firmy BFK Polska Sp. z o.o. w sprawie realizacji przedsięwzięcia pn.
„Budowa płyty obornikowej o powierzchni ok. 6300 m2 do produkcji
kompostu na bazie składników naturalnych w tym ustabilizowanych osadów
ściekowych wraz z drogą dojazdową realizowanego na części terenu dz.
184/2 obręb Bolewice, gm. Pełczyce”.
Zebranie jednomyślnie przyjęła uchwały
w sprawie wydania negatywnej opinii samorządu wiejskiego na budowę
kompostowni osadów ściekowych na terenie Sołectwa. Mieszkańcy Bolewic
ponadto apelują do Burmistrza Pełczyc by nakładać wszelkie starania by
odmówić wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla składowiska
osadów ściekowych na terenie gminy Pełczyce, która spowoduje
uzasadnione obawy co do negatywnego oddziaływania na zdrowie ludzkie
oraz na warunki życia mieszkańców okolicznych miejscowości. Wnioskowaną
inwestycję przez BFK Polska Sp. z o.o., według mieszkańców Bolewic,
należałoby kwalifikować jako mogącą zawsze znacząco oddziaływać na
środowisko oraz na zdrowie ludzkie. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o
odpadach w artykule 23 zakazuje zbierania poza miejscem wytwarzania
m.in. komunalnych odpadów ściekowych. Ostateczna decyzja leży w gestii
burmistrza Kluka! Jeśli ich głos będzie lekceważony, mieszkańcy Bolewic
zapowiadają ostrą walkę w obronie prawa do czystego i zdrowego
środowiska.
<<<<>>>>
Uchwała
nr 02/2015
Zebrania
Wiejskiego Sołectwa Bolewice
Gmina
Pełczyce
z dnia
31maja 2015 r.
w
sprawie wydania opinii samorządu wiejskiego na realizację
przedsięwzięcia pn. „Budowa
płyty obornikowej o powierzchni ok. 6300 m2do
produkcji kompostu na bazie składników naturalnych w tym
ustabilizowanych osadów ściekowych wraz z drogą dojazdową
realizowanego na części terenu dz. 184/2 obręb Bolewice, gm.
Pełczyce”.
Wnioskodawca: BFK
Polska Sp. z o.o. ul. Pełczyk 5a, 73-260 Pełczyce
Na
podstawie art. 36 ust. 1 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. 1990 Nr 16 poz. 95 - Dz.
U. z 2013 r. poz. 594, 1318, z 2014 r. poz. 379, 1072.)
oraz art. 18 ust. 1
pkt 1), art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 2, art. 22 Statutu samorządu
mieszkańców wsi Bolewice (Uchwała Rady Miasta i Gminy w Pełczycach
z dnia 20 grudnia 1990 r. w sprawie zatwierdzenia Statutów
Mieszkańców Wsi i Miasta Pełczyce), uchwala się co następuje:
§ 1. Negatywnie
zaopiniować
realizację
przedsięwzięcia pn. „Budowa płyty obornikowej o powierzchni ok.
6300 m2
do
produkcji kompostu na bazie składników naturalnych w tym
ustabilizowanych osadów ściekowych wraz z drogą dojazdową
realizowanego na części terenu dz. 184/2 obręb Bolewice, gm.
Pełczyce”. Wnioskodawca: BFK
Polska Sp. z o.o. ul. Pełczyk 5a, 73-260 Pełczyce
§ 2. Wnioskować do
Burmistrza Pełczyc by nakładać wszelkie starania by odmówić
wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla składowiska
osadów
ściekowych na terenie gminy Pełczyce,
która
spowoduje uzasadnione obawy co do negatywnego oddziaływania na
zdrowie ludzkie oraz na warunki życia mieszkańców okolicznych
miejscowości.
§ 3. Wykonanie uchwały
powierza się Sołtysowi Bolewic.
§ 4. Uchwała wchodzi w
życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Wśród zadań własnych
gminy należy wyszukać ochronę zdrowia mieszkańców i ochronę
środowiska jako zadanie ustawowe. Wnioskowaną inwestycję przez BFK
Polska Sp. z o.o. należy kwalifikować jako mogącą
zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz na zdrowie
ludzkie. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach w artykule 23
zakazuje zbierania poza miejscem wytwarzania m.in. komunalnych
odpadów ściekowych. Mając na względzie zakresy kompetencji
przyznane poszczególnym organom (art. 75 ustawy z dnia 3
października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i
jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o
ocenach oddziaływania na środowisko), należy stwierdzić, że
organem właściwym w zakresie wydania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach dla składowiska odpadów będzie w zasadzie zawsze
wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Zatem wniosek o wydanie
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla składowiska odpadów
należy złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta,
właściwego ze względu na lokalizację planowanego przedsięwzięcia.
Należy przypomnieć, że komunalne osady ściekowe zostały
zdefiniowane w art. 3 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.
o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251, z późn. zm.) jako
pochodzące z oczyszczalni ścieków osad z komór fermentacyjnych
oraz innych instalacji służących do oczyszczania ścieków
komunalnych oraz innych ścieków o składzie zbliżonym do składu
ścieków komunalnych. Ustawa z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie
ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 28, poz.
145), zwana dalej ustawą zmieniającą, dokonuje zmiany przepisów
dotyczących zasad postępowania z niektórymi rodzajami odpadów. W
szczególności dotyczy to komunalnych osadów ściekowych, zakaźnych
odpadów medycznych i weterynaryjnych oraz odpadów zawierających
azbest. Ustawa zmieniająca dokonała rozszerzenia wyłączeń z
ustawy o odpadach. Ze względu na zmianę przepisów ustawowych
regulujących kwestie międzynarodowego obrotu odpadami, dokonano
zmiany wykazu przepisów, których nie naruszają przepisy ustawy o
odpadach, nadając nowe brzmienie art. 2 ust. 3 pkt 9, wskazujące na
ustawę z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu
odpadów (Dz. U. Nr 124, poz. 859 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 145).
Art. 9 ustawy o odpadach określa zasadę bliskości. Nie uległy
zmianie ogólne reguły, tzn. odpady powinny być w pierwszej
kolejności poddawane odzyskowi lub unieszkodliwiane w miejscu ich
powstawania (ust. 1), a te, które nie mogą być zagospodarowane w
miejscu ich wytworzenia, powinny być, uwzględniając najlepszą
dostępną technikę, zdefiniowaną w art. 3 pkt 10 ustawy z dnia 27
kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr
25, poz. 150, z późn. zm.), lub technologię, o której mowa w art.
143 ustawy – Prawo ochrony środowiska, przekazywane do najbliżej
położonych miejsc, w których mogą być poddane odzyskowi lub
unieszkodliwione (ust. 2). Uszczegółowiono natomiast wymagania
dotyczące niesegregowanych odpadów komunalnych, pozostałości z
sortowania odpadów komunalnych, komunalnych osadów ściekowych oraz
zakaźnych odpadów medycznych i weterynaryjnych. Zakazuje się
zarówno poddawania odzyskowi lub unieszkodliwianiu niesegregowanych
odpadów komunalnych, pozostałości z sortowania odpadów
komunalnych oraz komunalnych osadów ściekowych poza obszarem
województwa, na którym zostały wytworzone (ust. 3), jak i przywozu
na teren województwa, w celu poddawania odzyskowi lub
unieszkodliwianiu w/w rodzaje odpadów, wytworzone poza terenem tego
województwa (ust. 3a), przy czym wymienione rodzaje odpadów mogą
być poddane odzyskowi lub unieszkodliwianiu na obszarze województwa
innego niż te, na którym zostały wytworzone, jeżeli odległość
od miejsca wytworzenia odpadów do instalacji lub miejsca
przeznaczonego do odzysku lub unieszkodliwiania jest mniejsza niż
odległość do instalacji lub miejsca położonego na obszarze tego
samego województwa (ust. 4). Zasada, o której mowa w ust. 4 jest
realizowana zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami (ust. 4a).
Zmodyfikowane zostały również przepisy dotyczące komunalnych
osadów ściekowych (art. 43 ustawy o odpadach). Odpowiedzialność
za prawidłowe zastosowanie tych osadów do uprawy roślin (cele
wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 1, 4 i 5) spoczywa na wytwórcy odpadów
(ust. 1b), natomiast właściciel, dzierżawca lub inna osoba
władająca nieruchomością, na której mają być stosowane
komunalne osady ściekowe, jest obowiązana przechowywać wyniki
badań gruntu i osadów oraz informacje dotyczące dawek przez okres
5 lat (ust. 4a). Ponadto wprowadzono zakaz nawadniania komunalnych
osadów ściekowych poddanych uprzednio procesowi osuszania (ust.
2a). W przepisach dotyczących zakazów stosowania komunalnych osadów
ściekowych uwzględniono fakt wydawania aktów prawa miejscowego na
podstawie art. 58 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz.
U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.), które mogą
wprowadzać modyfikację zakazów. Dotyczy to zakazów stosowania
tych odpadów na terenach ochrony pośredniej stref ochronnych ujęć
wody oraz obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych.
Jeśli chodzi o przedmiotową sprawę dot. „kompostowania”,
ogólny obraz wniosku jest taki, że firma BFK Polska wnioskuje o
możliwość przywożenia ogromnej ilości odpadów do kompostowania,
przy czym dysponować będzie wyłącznie wybetonowanym miejscem do
ich składowania. Technologia kompostowania zaprezentowana przez BFK
Polska - odpady na betonowym podłożu na otwartym powietrzu - nie
jest techniką BAT (best available technique). Można pokusić się o
stwierdzenie, że tańszego i bardziej prymitywnego rozwiązania
kompostowni już nie ma. Można dojść do fałszywego wniosku, że
dla przetwarzania biologicznego "składników naturalnych"
takiego wymogu nie ma, co nie jest prawdą. Również przetwarzanie
biologiczne, czyli kompostowanie (proces R3) i fermentacja (proces
D8) wymagają stosowania BAT zgodnie z art. 143 ustawy z dnia 27
kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr
25, poz. 150, z późn. zm.) oraz art.11 ust.b dyrektywy
UE nr 2010/75/UE. Dokładnie zostało to opisane w dokumencie pt.
„Wytyczne dotyczące wymagań dla procesów kompostowania,
fermentacji i mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów”
przygotowanym przez dr inż. Ryszarda Szpadta i dr hab. inż.
Andrzeja Jędrczaka sfinansowanego ze środków Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zamówienie Ministra
Środowiska i dostępnego na stronie internetowej ministerstwa:
„Kierując się ogólnymi zaleceniami zawartymi w powyższych
wymaganiach BAT, a także wynikami badań efektywności przetwarzania
odpadów w różnych instalacjach, przedstawia się poniżej wymagane
minimalne warunki prowadzenia procesów biologicznych i
mechanicznobiologicznych, które zapewniają uzyskanie produktów
tych procesów o wymaganych parametrach jakościowych i wymaganym
stopniu ustabilizowania w aspekcie dopuszczenia do składowania na
składowiskach odpadów.
Mając powyższe na uwadze rozpoczynana
procedura w przedmiotowej sprawie wywołuje uzasadniony niepokój
społeczny mieszkańców Bolewic i sąsiednich miejscowości w
związku z inwestycją mogącą znacząco pogorszyć ich warunki
życia i przedstawia się jako bezprzedmiotową ze względu na zakazy
ujęte w nowej ustawie o odpadach.
Przewodniczący Rady Sołeckiej Sołtys Bolewic
Przewodniczący Rady Sołeckiej Sołtys Bolewic
/-/Tomasz Otwinowski /-/Carlo Paolicelli
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz