wtorek, 2 czerwca 2015

"Nie" dla kompostowni osadów ściekowych w Bolewicach


W niedzielę 31 maja, w świetlicy wiejskiej w Bolewicach odbyło się zebranie mieszkańców sołectwa, mające na celu zaopiniowanie wniosku firmy BFK Polska Sp. z o.o. w sprawie realizacji przedsięwzięcia pn. „Budowa płyty obornikowej o powierzchni ok. 6300 m2 do produkcji kompostu na bazie składników naturalnych w tym ustabilizowanych osadów ściekowych wraz z drogą dojazdową realizowanego na części terenu dz. 184/2 obręb Bolewice, gm. Pełczyce”
Zebranie jednomyślnie przyjęła uchwały w sprawie wydania negatywnej opinii samorządu wiejskiego na budowę kompostowni osadów ściekowych na terenie Sołectwa. Mieszkańcy Bolewic ponadto apelują do Burmistrza Pełczyc by nakładać wszelkie starania by odmówić wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla składowiska osadów ściekowych na terenie gminy Pełczyce, która spowoduje uzasadnione obawy co do negatywnego oddziaływania na zdrowie ludzkie oraz na warunki życia mieszkańców okolicznych miejscowości. Wnioskowaną inwestycję przez BFK Polska Sp. z o.o., według mieszkańców Bolewic, należałoby kwalifikować jako mogącą zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz na zdrowie ludzkie. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach w artykule 23 zakazuje zbierania poza miejscem wytwarzania m.in. komunalnych odpadów ściekowych. Ostateczna decyzja leży w gestii burmistrza Kluka! Jeśli ich głos będzie lekceważony, mieszkańcy Bolewic zapowiadają ostrą walkę w obronie prawa do czystego i zdrowego środowiska.


<<<<>>>>

Uchwała nr 02/2015
Zebrania Wiejskiego Sołectwa Bolewice
Gmina Pełczyce
z dnia 31maja 2015 r.


w sprawie wydania opinii samorządu wiejskiego na realizację przedsięwzięcia pn. „Budowa płyty obornikowej o powierzchni ok. 6300 m2do produkcji kompostu na bazie składników naturalnych w tym ustabilizowanych osadów ściekowych wraz z drogą dojazdową realizowanego na części terenu dz. 184/2 obręb Bolewice, gm. Pełczyce”. Wnioskodawca: BFK Polska Sp. z o.o. ul. Pełczyk 5a, 73-260 Pełczyce


Na podstawie art. 36 ust. 1 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. 1990 Nr 16 poz. 95 - Dz. U. z 2013 r. poz. 594, 1318, z 2014 r. poz. 379, 1072.)
oraz art. 18 ust. 1 pkt 1), art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 2, art. 22 Statutu samorządu mieszkańców wsi Bolewice (Uchwała Rady Miasta i Gminy w Pełczycach z dnia 20 grudnia 1990 r. w sprawie zatwierdzenia Statutów Mieszkańców Wsi i Miasta Pełczyce), uchwala się co następuje:

§ 1. Negatywnie zaopiniować realizację przedsięwzięcia pn. „Budowa płyty obornikowej o powierzchni ok. 6300 m2 do produkcji kompostu na bazie składników naturalnych w tym ustabilizowanych osadów ściekowych wraz z drogą dojazdową realizowanego na części terenu dz. 184/2 obręb Bolewice, gm. Pełczyce”. Wnioskodawca: BFK Polska Sp. z o.o. ul. Pełczyk 5a, 73-260 Pełczyce

§ 2. Wnioskować do Burmistrza Pełczyc by nakładać wszelkie starania by odmówić wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla składowiska osadów ściekowych na terenie gminy Pełczyce, która spowoduje uzasadnione obawy co do negatywnego oddziaływania na zdrowie ludzkie oraz na warunki życia mieszkańców okolicznych miejscowości.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Sołtysowi Bolewic.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie

Wśród zadań własnych gminy należy wyszukać ochronę zdrowia mieszkańców i ochronę środowiska jako zadanie ustawowe. Wnioskowaną inwestycję przez BFK Polska Sp. z o.o. należy kwalifikować jako mogącą zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz na zdrowie ludzkie. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach w artykule 23 zakazuje zbierania poza miejscem wytwarzania m.in. komunalnych odpadów ściekowych. Mając na względzie zakresy kompetencji przyznane poszczególnym organom (art. 75 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko), należy stwierdzić, że organem właściwym w zakresie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla składowiska odpadów będzie w zasadzie zawsze wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Zatem wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla składowiska odpadów należy złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwego ze względu na lokalizację planowanego przedsięwzięcia. Należy przypomnieć, że komunalne osady ściekowe zostały zdefiniowane w art. 3 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251, z późn. zm.) jako pochodzące z oczyszczalni ścieków osad z komór fermentacyjnych oraz innych instalacji służących do oczyszczania ścieków komunalnych oraz innych ścieków o składzie zbliżonym do składu ścieków komunalnych. Ustawa z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 28, poz. 145), zwana dalej ustawą zmieniającą, dokonuje zmiany przepisów dotyczących zasad postępowania z niektórymi rodzajami odpadów. W szczególności dotyczy to komunalnych osadów ściekowych, zakaźnych odpadów medycznych i weterynaryjnych oraz odpadów zawierających azbest. Ustawa zmieniająca dokonała rozszerzenia wyłączeń z ustawy o odpadach. Ze względu na zmianę przepisów ustawowych regulujących kwestie międzynarodowego obrotu odpadami, dokonano zmiany wykazu przepisów, których nie naruszają przepisy ustawy o odpadach, nadając nowe brzmienie art. 2 ust. 3 pkt 9, wskazujące na ustawę z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (Dz. U. Nr 124, poz. 859 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 145). Art. 9 ustawy o odpadach określa zasadę bliskości. Nie uległy zmianie ogólne reguły, tzn. odpady powinny być w pierwszej kolejności poddawane odzyskowi lub unieszkodliwiane w miejscu ich powstawania (ust. 1), a te, które nie mogą być zagospodarowane w miejscu ich wytworzenia, powinny być, uwzględniając najlepszą dostępną technikę, zdefiniowaną w art. 3 pkt 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.), lub technologię, o której mowa w art. 143 ustawy – Prawo ochrony środowiska, przekazywane do najbliżej położonych miejsc, w których mogą być poddane odzyskowi lub unieszkodliwione (ust. 2). Uszczegółowiono natomiast wymagania dotyczące niesegregowanych odpadów komunalnych, pozostałości z sortowania odpadów komunalnych, komunalnych osadów ściekowych oraz zakaźnych odpadów medycznych i weterynaryjnych. Zakazuje się zarówno poddawania odzyskowi lub unieszkodliwianiu niesegregowanych odpadów komunalnych, pozostałości z sortowania odpadów komunalnych oraz komunalnych osadów ściekowych poza obszarem województwa, na którym zostały wytworzone (ust. 3), jak i przywozu na teren województwa, w celu poddawania odzyskowi lub unieszkodliwianiu w/w rodzaje odpadów, wytworzone poza terenem tego województwa (ust. 3a), przy czym wymienione rodzaje odpadów mogą być poddane odzyskowi lub unieszkodliwianiu na obszarze województwa innego niż te, na którym zostały wytworzone, jeżeli odległość od miejsca wytworzenia odpadów do instalacji lub miejsca przeznaczonego do odzysku lub unieszkodliwiania jest mniejsza niż odległość do instalacji lub miejsca położonego na obszarze tego samego województwa (ust. 4). Zasada, o której mowa w ust. 4 jest realizowana zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami (ust. 4a). Zmodyfikowane zostały również przepisy dotyczące komunalnych osadów ściekowych (art. 43 ustawy o odpadach). Odpowiedzialność za prawidłowe zastosowanie tych osadów do uprawy roślin (cele wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 1, 4 i 5) spoczywa na wytwórcy odpadów (ust. 1b), natomiast właściciel, dzierżawca lub inna osoba władająca nieruchomością, na której mają być stosowane komunalne osady ściekowe, jest obowiązana przechowywać wyniki badań gruntu i osadów oraz informacje dotyczące dawek przez okres 5 lat (ust. 4a). Ponadto wprowadzono zakaz nawadniania komunalnych osadów ściekowych poddanych uprzednio procesowi osuszania (ust. 2a). W przepisach dotyczących zakazów stosowania komunalnych osadów ściekowych uwzględniono fakt wydawania aktów prawa miejscowego na podstawie art. 58 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.), które mogą wprowadzać modyfikację zakazów. Dotyczy to zakazów stosowania tych odpadów na terenach ochrony pośredniej stref ochronnych ujęć wody oraz obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Jeśli chodzi o przedmiotową sprawę dot. „kompostowania”, ogólny obraz wniosku jest taki, że firma BFK Polska wnioskuje o możliwość przywożenia ogromnej ilości odpadów do kompostowania, przy czym dysponować będzie wyłącznie wybetonowanym miejscem do ich składowania. Technologia kompostowania zaprezentowana przez BFK Polska - odpady na betonowym podłożu na otwartym powietrzu - nie jest techniką BAT (best available technique). Można pokusić się o stwierdzenie, że tańszego i bardziej prymitywnego rozwiązania kompostowni już nie ma. Można dojść do fałszywego wniosku, że dla przetwarzania biologicznego "składników naturalnych" takiego wymogu nie ma, co nie jest prawdą. Również przetwarzanie biologiczne, czyli kompostowanie (proces R3) i fermentacja (proces D8) wymagają stosowania BAT zgodnie z art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25,  poz. 150, z późn. zm.) oraz art.11 ust.b dyrektywy UE nr 2010/75/UE. Dokładnie zostało to opisane w dokumencie pt. „Wytyczne dotyczące wymagań dla procesów kompostowania, fermentacji i mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów” przygotowanym przez dr inż. Ryszarda Szpadta i dr hab. inż. Andrzeja Jędrczaka sfinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zamówienie Ministra Środowiska i dostępnego na stronie internetowej ministerstwa: „Kierując się ogólnymi zaleceniami zawartymi w powyższych wymaganiach BAT, a także wynikami badań efektywności przetwarzania odpadów w różnych instalacjach, przedstawia się poniżej wymagane minimalne warunki prowadzenia procesów biologicznych i mechanicznobiologicznych, które zapewniają uzyskanie produktów tych procesów o wymaganych parametrach jakościowych i wymaganym stopniu ustabilizowania w aspekcie dopuszczenia do składowania na składowiskach odpadów.
Mając powyższe na uwadze rozpoczynana procedura w przedmiotowej sprawie wywołuje uzasadniony niepokój społeczny mieszkańców Bolewic i sąsiednich miejscowości w związku z inwestycją mogącą znacząco pogorszyć ich warunki życia i przedstawia się jako bezprzedmiotową ze względu na zakazy ujęte w nowej ustawie o odpadach.
                      
           Przewodniczący Rady Sołeckiej                            Sołtys Bolewic
                /-/Tomasz Otwinowski                               /-/Carlo Paolicelli

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz